toate sectiunile

Gaura neagră din Calea Lactee „găteşte” gaz cald

10 mai 2013, 218 afisari

Cu ajutorul observatorului ESA Herschel, astronomii au putut face descoperiri detaliate de gaz molecular surprinzător de fierbinte, care ar putea orbita sau desprinde din supermasiva gaură neagră din centrul galaxiei noastre, Calea Lactee.

Gaura neagră din Calea Lactee „găteşte” gaz cald

Gaura neagră este localizată într-o regiune cunoscută sub numele de Sagittarius A – Sgr A – după o sursă radio din apropiere. Aceasta are o masă de aproximativ patru milioane de ori mai mare decât cea a Soarelui nostru şi se află la o distanţă de aproximativ 26.000 de ani-lumină distanţă de sistemul nostru solar.

Chiar şi la această distanţă, ea se află de câteva sute de ori mai aproape de noi decât orice altă galaxie cu o gaură neagră în centru, ceea ce o face să fie un laborator natural ideal pentru a studia mediul din jurul acestor obiecte enigmatice.

Cantităţi mari de praf se află între planul Căii Lactee de aici şi centrul său, eclipsând punctul nostru de vedere, la lungimi de undă vizibile. Dar lungimile undă de departe cu infraroşu pot „vedea” prin praf, oferind astfel oamenilor de ştiinţă de la Herschel şansa de a studia zona turbulentă cea mai intimă a galaxiei noastre, în detaliu.

Harschel a detectat o mare varietate de molecule simple în inima Căii Lactee, inclusiv monoxid de carbon, vapori de apă şi acid cianhidric. Prin analiza semnăturii acestor molecule, astronomii au fost capabili să testeze unele dintre proprietăţile fundamentale ale gazului interstelar din jurul găurii negre.

Cea mai mare surpriză a fost cât de cald devine gazul în regiunea centrală a galaxiei. Cel puţin o parte din acesta are 1000 de grade Celsius, mult mai fierbinte decât norii interstelari tipici, care au, de obicei, cu câteva grade deasupra -273 grade Celsius de zero absolut.

În plus faţă de radiaţia stelară, echipa cercetătorilor au emis ipoteza ca aceste emisii ale şocurilor puternice de gaz extrem de magnetizat ar putea fi un factor care să contribuie semnificativ la temperaturile înalte. Astfel de şocuri pot fi generate în ciocnirile dintre nori de gaz sau într-un material care pluteşte la viteză mare dinspre stele şi protostele.ax